Van iets negatiefs, iets positiefs maken

Het is inmiddels alweer 11 weken geleden dat ik mijn enkel blesseerde, waarbij er een scheurtje ontstond in mijn voorste enkelband. Mensen die mij kennen weten ook hoe dit gebeurd is, dus daar laat ik mij verder niet meer over uit.
Voordat dit allemaal gebeurde, kon ik de motivatie maar niet opbrengen om te sporten. Ik ging hooguit één keer per week, soms dat zelfs niet eens. Tot mijn enkelblessure. Een week lang kon ik niet lopen, ik verplaatste mezelf met moeite door de woonkamer, met behulp van twee elleboogkrukken. De tweede week kon ik voorzichtig wat stapjes zetten, op een heel laag tempo en in kleine stapjes. Vanaf dat moment heb ik nog zes weken behoorlijk moeilijk gelopen en ook elf weken later is mijn enkel nog niet helemaal hersteld. 

Wat miste ik het sporten! Pas toen realiseerde ik me hoe dankbaar ik mag zijn als je gewoon kúnt sporten, dat je lichaam meewerkt. Langzaam maar zeker mocht ik weer voorzichtig beginnen met sporten: krachttraining voor mijn bovenlichaam. Even later mocht ik ook mijn bovenbenen weer gaan trainen. Maar toch miste ik de groepslessen enorm. Tegelijkertijd durfde ik geen groepslessen te doen, want de angst dat het weer mis zou gaan met mijn enkel was enorm groot!!

Met behulp van fysiotherapie heb ik geleerd weer voorzichtig op mijn lichaam te vertrouwen. Ik heb stabilisatie oefeningen gedaan en laten zien dat ik weer normaal kan lopen, zelfs kan joggen. Dat gaf mij het vertrouwen om weer enkele groepslessen op te pakken.

Al vrij vlot begon ik weer met ClubPower  (vergelijkbaar met BodyPump). Oefeningen die mij niet lukten (de lunges bijvoorbeeld), sloeg ik over. Na een paar weken probeerde ik de Battle (BodyCombat) en vervolgens ook de XCO. Ik merk dat het steeds beter gaat en dat mijn enkel steeds meer aankan. Mijn motivatie is nog nooit zo sterk geweest! Het is heel vervelend wat er gebeurd is, maar dit is niet terug te draaien, dus kan ik beter een positieve draai geven aan de gebeurtenis. Het heeft me mentaal én fysiek sterker gemaakt. Ik weet zeker dat ik weer de oude word, en dan liefst nog sterker!

Op dit moment streef ik er naar om per week één keer de Battle te doen, twee keer de Power en één keer de XCO. Zodra mijn enkel weer wat soepeler mee kan bewegen, pak ik ook de Zumba weer op. B-Kick wacht ik nog even mee.. Maar voor nu ben ik in ieder geval hartstikke tevreden en trots op mezelf en dát is nieuw voor mij. Maar het bevalt me prima!

Advertenties